понеделник, 19 март 2012 г.

Спомени от старите тетрадки: ванилови вафли

Мисля, че бях 5 или 6 клас, когато най- добрата ми приятелка имаше рожден ден и ни покани у тях. Нали се сещате, това е от онзи тип рождени дни, когато за първи път каниш и момичета и момчета заедно. Седите си около масата, на която неизменно присъства лимонада, кола, сандвичи с пастет и кашкавал и си мълчите неловко:) На този рожден ден присъстваше и една купа с мънички вафли, които бяха обект на особен интерес и разчупиха леда, като предизвикаха бой за последното парченце:) Взех рецептата от майката на съученичката ми и я връчих на моята майка, с идеята да я направи. За съжаление се наложи да отлежи цели две години, преди да намерим кори за вафли.



С майка ми имахме известни спорове, относно това, дали рецептата ще работи в този си вид. В крайна сметка аз се заинатих и реших да я направя сама. Оказа се голяма играчка, но накрая се получи точно онзи невероятен млечен вкус, който бях опитала първоначално.



Съдбата на рецептата беше да отлежи още доста време, защото така и не попаднах отново на кори за вафли. Междувременно  беше преписвана на няколко пъти в различните ми кулинарни тефтери, редом с тази на крем карамела и сладкия салам.


В някакъв момент изобщо забравих за нея, но по стечение на обстоятелствата, сегашният ми тефтер се разпадна на съставните си страници. Събирайки ги по пода на кухнята, пак я мернах. Сетих се, че някъде бях виждала и мечтаните кори за вафли, но така и не можах да си спомня точно къде. И така до преди десетина дни, когато минах покрай руския магазин Березка. Влезнах да си купя нещо друго и тогава на рафта срещу мен ги видях. Следва ярка светлина и триумфална музика, като в анимационно филмче:)


Награбих един пакет и ентусиазирано се захванах с правенето на вафли, още същата вечер. Спазих рецептата много, ама много дословно. Провалих се при рязането, защото не изчаках да изстинат, но това по никакъв начин не се отрази на вкуса.


Цялото удоволствие отне почти три часа и половина, но ефекта беше точно такъв, какъвто си го спомнях от онзи рожден ден. Тогава някъде ме осени и гениалната идея, че в някога рецептата е била в този вид, просто защото не са имали готови продукти. Да де, обаче вече животът е значително улеснен и след като прозрях този факт, се върнах обратно в магазина за още един пакет кори.


Последва втори опит с  успешен резултат. Този път и рязането ми се получи доста по- добре. Изглеждаха си направо, като истински:)


Давам рецептата в двата варианта. Ако сте големи ентусиасти, може да се върнете във времето, малко след социализма и да си направите всичко сами.

Продукти

1л прясно мляко
1 ч.ч. захар
или заместете тези два продукта с 200 мл мляко и 1 кутия подсладено кондензирано мляко
125 гр масло
200гр стар кекс или пакет обикновени бисквити
ванилия
кори за вафли



Приготвяне:
Класически вариант - млякото се смесва със захарта и се вари до припадък т.е докато се редуцира до 1/3 и започнат да излизат мехури, които се пукат бавно.
С две думи, току що сте се сдобили с подсладено кондензирано мляко. Процедурата отнема доста време и ако не ви се занимава, просто вземете кутия кондензирано мляко и я кипнете с 200 мл прясно мляко.
Дръпнете сместа от котлона и добавете маслото. Върнете обратно на котлона и добавете смления кекс/ обикновени бисквити и ванилията. Бъркайте докато всичко се сгъсти и стане лепкаво.
Оставете да изстине , намажете и слепете корите за вафли. Аз направих трислойни т.е кора, крем, кора крем и най- накрая пак кора.
Сложете ги върху хартия за печене и ги затиснете с дъска. Овлажняват се от крема и ако не са притиснати, краищата се надигат.

 
Оставете ги 2-3 часа, след което нарежете на правоъгълници. Оставете да изсъхнат съвсем. Аз моите ги суша в сушилня за плодове и зеленчуци за около 20 минути.
От една доза стават към 15-20 вафли с размер на купешките.

По желание може да украсите с разтопен шоколад.

Тези дни пробвах и още един доста  по- лесен вариант на крема:
1 кутия дулсе де лече (сварено до карамелизиране кондензирано мляко) се разбива със 125 г масло до получаване на хомогенна смес. Не стават с толкова ясно изразен млечен вкус, но са по- хрупкави и също страшно вкусни!


Тази седмица пак мисля да направя:)




37 коментара:

  1. Руми, две твои публикации в една сутрин си е повече от удоволствие!
    Няма да пиша за насладата от снимките и тези хрупкави "създания", които обичам и до днес!
    Добре че ми припомни за Берьозка!
    Слънчева седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти Дани! Тези създания са ми голяма слабост и на мен. Ще трябва да ги огранича за момента, докато залича пораженията от зимното угояване:)

      Изтриване
  2. Руми, страхотни са! :) Много обичам вафли във всякакъв вид. А какво е млакото в чашите? "Ягода"? ;)
    Ще трябва да потърся кори в тукашните магазини :)
    Сърдечни поздрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Мира! Това в чашите е смути с ягоди.

      Изтриване
  3. Седмицата ми започва пъстро и свежо с твоята публикация! Благодаря!
    Вафличките са чудесни!(аз даже си нямах идея досега, че може да си купиш вафлени кори!)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Предполагам, че нямаш идея, защото се намират доста трудно:) Много трудно ги открих моите.

      Изтриване
  4. Прекрасни са! направо като купени:)

    ОтговорИзтриване
  5. Тези вторите са перфектни! Все едно не ги е правила човешка ръка.
    Лулу, защо ти трябваше да споменаваш Берьозка? Знаеш ли сега в какви размисли ме хвърляш за и против посещението на магазина? Дано ГГЗ не надделее пак.

    Поздрав най-сърдечен с пожелание за хубава, слънчева и спорна седмица!
    ПП: язди ли кончето?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи, не стигнах до кончето:) Само децата се вихриха.
      Беретзката гледам да не си я спомням често, че верно ГГЗ-то влиза в действие:)

      Изтриване
  6. Изглеждат наистина като истински Лулу :-) Страхотни. Аз обичам шоколад и определено когато се пробват ще са в шоколадов вариант ;-) Но бих си хапнала и от твоите с най- голямо удоволствие :):):)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Каня се да направя едни с шоколадов пълнеж и шоколадов ковертюр. Ако се получи, ще споделя специално за теб рецептата:)

      Изтриване
  7. Лулу,
    Непременно ще изпробвам и тези вафлички, още повече, че съм загубила една от тетрадките си.Само помня, че имаше карамелен вкус готовата вафла....превъзходни са! Голямо благодарско, че ги публикува!

    ОтговорИзтриване
  8. Приказни са!Толкова романтично изглеждат. И аз се размечтах май по детството ...

    ОтговорИзтриване
  9. Незабравка Любова -Нези19 март 2012 г. в 15:36

    Изглеждат страхотно,сигурна съм,че са много вкусни!Обожавам вафли! Какъв късмет,че имаме Берьозка в района.:))) Съвсем скоро ще се пробвам да ги направя. Благодаря за чудесната идея! Хубав ден!:)

    ОтговорИзтриване
  10. Уникално вкусни изглеждат! Толкова апетитни, точно за компания на късно следобено кафенце!

    ОтговорИзтриване
  11. Ехееееееееееееее, ама, че вкуснотия си направила!!! Ммммммммм, наистина ми се дояде!
    Руми, чудесно разказче и снимки....и вафли разбира се :))

    ОтговорИзтриване
  12. "Изглеждат като истински", та те не само са истински, ами са по-добри от всички истински!!!
    А снимките са мнооооооооооого красиви!!!

    ОтговорИзтриване
  13. Оле, страхотно, благодаря за това, че сподели от къде са корите, имам също една толкова стара рецепта от на мама тефтера!
    Снимките ти са покъртително добри! Направих ммм като видях първата само, а за другите да не говоря! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  14. Лулу, отново ни разстреля с рецепта! Доядоха ми се вафли, както никога до сега! И когато се сетя къде последно гледах вафлени кори, ще ги направя със сигурност. Мерси за хубавата рецепта и прекрасните снимки!

    ОтговорИзтриване
  15. Честита първа пролет,Руми!
    Голямо изкушение са твоите вафли!
    Прекрасни снимки ,очарователна история!
    Благодаря за хубавата публикация и интересната рецепта!

    ОтговорИзтриване
  16. Стана ми едно такова пролетно от твоята публикация Лулу :-) прелестни снимки и прелестни вафлички и мноооого от любимите ми точки :-) Честита пролет!

    ОтговорИзтриване
  17. Чудни вафлички, това е само за маите диванета, те много налитат на подобни неща :)) Само незнам дали ще се захвана с правенето им, мен ме плаши самото рязане, а ако са неугледни ... няма да ги ядат и ще се наложи пак аз да унищожавам всичко :))
    Снимките ти са чудни!!!

    ОтговорИзтриване
  18. Нечовешко!!! Няма какво да кажа, мога само да гледам, да се кокоря по-точно казано, и да цъкам с език :))

    ОтговорИзтриване
  19. I had no idea you could make wafers at home!! These look absolutely stunning and perfect!

    ОтговорИзтриване
  20. Много се запалих по тези вафли. Ходих до Берьозка. Купих кори и запретнах ръкави посред нощ. Уж изпълних всичко което си споделила. Справих се дори и с рязането (на сутринта след като "преспаха" под дъската), но нещо със съхненето не ми се получиха нещата. Аз нямам сушилня за плодове и зеленчуци и затова ги оставих да си изсъхнат просто така, но колкото повече чаках толкова се отдалечавах от желания краен резултат.
    Не ми се получиха и много ме е яд. Явно някъде бъркам или пък очакванията ми са били други :(

    ОтговорИзтриване
  21. С кой крем ги прави? С този със сгушчонката ли и ли с варенето? При този с варенето има вероятност кремът да е останал рядък и да не станат много хрупкави. При варианта с готово кондензирано мляко е по- малко вероятно да обркаш нещо. Колко слойни ги направи и колко крем сложи?

    ОтговорИзтриване
  22. Руми, просто не знам как съм пропуснала тази рецепта! Обожавам домашни вафли, правя ги сама, по адаптирана рецепта от нета. Обаче корите, които намирам са или в жълт, или в розов цвят, което малко ми навява идеята, че съм захапала локумена вафла от магазина. Благодаря, че сподели твоите рецепти, както и откъде да намеря кори в хубав, неутрален цвят. Мисля да пробвам крема с готовото дулче :))).

    ОтговорИзтриване
  23. Е, не - днес в магазина видях, че продават кори за вафли и се замислих дали да не се разровя за някоя интересна вафлена идея :) Много, ама много се радвам, че те открих, освен, че си много вдъхновяваща си и супер идейна :)Мерси:)

    ОтговорИзтриване
  24. Страхотен пост - рецепта, снимки, всичко! Благодаря, че сподели тук.

    И след дълго умуване реших и аз да направя вафлички. Но като купих корите и млякото и прочетох отново рецептата, се оказа, че съм купила подсладено кондензирано мляко. Мога ли да го използвам за крема, необходима ли е топлинна обработка преди да го смеся с маслото? Или е най-добре да го използвам за друго? :)

    ОтговорИзтриване
  25. Може да го използваш, но ще трябва да го свариш. До преди да отворят руските магазини и да попадна на готовата "сушчонка" си я правих аз, като варях подсладено кондензирано мляко. Не е се изисква кой знае каква еквилибристика - слагаш неотворените консерви в тенджера и вариш 3-4 часа. После охлаждаш и чак тогава ги отваряш. За една консерва може би не си заслужава упражнението, но ако си купиш още 2-3 и си ги свариш, ще имаш заготовки за страхотен крем за торти, вафли и всякакви десерти.

    ОтговорИзтриване
  26. There are a few types, mainly fine, regular, or rough.
    Apparently, it actually lifts up build up from the root and therefore stimulates
    hair growth. Almost from the time of our grandparents and other ancestors, the advantages of using olive
    oil are known to all. All-natural oils such as olive, coconut, and avocado oil can be used as wonderful hot
    oil treatments for hair. Indeed, nourishing and conditioning the scalp using aromatherapy oils is one of the most basic and simplest ways to prevent
    further hair loss and stimulate healthier hair regrowth.


    My page ... wedding hairstyles

    ОтговорИзтриване
  27. Whether you are searching for specialty styling products or specific Loreal hair products,
    you are sure to find what you need. My hair doesn't always look good when I'm going to attend openings
    and red carpet events. It has been proved that products which contain vitamins will strengthen your hair.

    ОтговорИзтриване
  28. This kind of mulch s also more natural looking than other mulch choices out there for the delicate look of flower gardens.

    Owning a regular lawn mower does not mean you have to give up on mulching your yard; you
    just have to be willing to do some work. The less competition, the better off
    your plants will be.

    ОтговорИзтриване
  29. Може ли да се намери някъде рецепта за вафлените кори?На времето са правени и корите по някакъв начин,не е с купени.

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...